Van de sneeuw in de zon... - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Joost Dieren - WaarBenJij.nu Van de sneeuw in de zon... - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Joost Dieren - WaarBenJij.nu

Van de sneeuw in de zon...

Door: Joost van Dieren

Blijf op de hoogte en volg Joost

06 Januari 2010 | Brazilië, São Paulo

Wat een overgang op meerdere vlakken! Ik groet jullie vanuit een zonovergoten Sao Paulo, een stad van meer dan 18 miljoen inwoners, alwaar ik in het drukke centrum tussen de vele wolkenkrabbers vanuit een klein internetcafe het eerste reisverslag typ. Na een emotioneel afscheid vertrok ik samen met Wouter vanaf Schiphol naar Zurich om vervolgens door te vliegen naar Sao Paulo. Wouter meende bezorgdheid te zien in de ogen van mijn ouders. Tot dit moment kan ik jullie, pa en ma, gerust stellen dat zelfs een avond in het donkere Sao Paulo (de crimineelste stad van Brazilie) ons niet klein kon krijgen.

De vlucht verliep vlekkeloos. Weinig turbulentie, lieve stewardessen en heerlijk eten! Iets wat niet geheel onbelangrijk is. We hadden zelfs ons eigen tv schermpje waarop we konden kiezen uit verschillende films en games.

Gisterochtend vroeg kwamen we aan op Sao Paulo. Waar we vertrokken uit de vrieskou kwamen we aan in de subtropische warmte. Bij aankomst werden we direct geconfronteerd met de Brazliaanse cultuur wat begon met een immens lange tijd wachten bij de douane. Bij de informatiebalie vroegen we hoe we het beste naar ons hotel konden komen en dat betekende voor 30 euro in een bus van de aitportservice. Aangezien we jong zijn en het avontuur tegemoet willen gaan kozen we echter voor de stadsbus en metro. Van tevoren waren we gewaarschuwd goed op onze spullen te passen. Daar loop je dan op te vallen met je te dure backpack en te groot lijf, in verhouding dan met de Brazilianen. Na drie keer overstappen kwamen we om 12.30 lokale tijd aan bij het hotel.Goed om te weten dat het hier drie uur vroeger is dan in Nederland. We Besloten dat het wijs was om eerst goed bij te slapen in een luxe omgeving. Het Augusta Park Suite Hotel voldeed wat dat betreft volop aan onze verwachtingen met goede bedden, een woonkamer, een lekkere douche, een zwembad op het dak en een eigen balkon met uitzicht op de vele wolkenkrabbers die Sao Paulo rijk is.

Na inchecken bestond de middag vooral uit rondreizen met de metro door de stad en het boeken van een bus voor de trip naar een volgende plaats. Na een paar keer in en uit stappen wisten we al snel de weg met de metro. Dit is voor twee ontwikkelde en vooral sociale jongens natuurlijk geen enkel probleem. Wat me opviel was aan de ene kant de ogen die op ons vielen en aan de andere kant de vriendelijkheid van de mensen. Zonder vragen komen mensen op je af om je te helpen. Zo werden we door Izaak (komt het door zijn naam?) naar het hotel begeleid, door een ander naar de juiste metro. Dit terwijl ons juist werd gezegd om snel uit Sao Paulo te vertrekken om het gevaar van overvallen klein te houden. Na twee keer verdwalen (1 keer een half uur rondwalen in een winkelcentrum op zoek naar de metro en 1 keer totaal de verkeerde kant oplopen op zoek naar het hotel) besloten we s´avonds na een verfrissende douche buiten ons hotel op zoek te gaan naar voedsel. We waren nog niet buiten en we werden overvallen door een geweldige onweersbui met harde subtropische regen en wind. Vuilnis en zelfs een matras kwam voorbij met de hevige waterstromen. Welkom in de Braziliaanse zomer met zon en regen :) In het donker, jawel, gingen we op zoek naar een fijn restaurantje. In een pizzaria werd onze gemoedsrust op de proef gesteld toen er een duistere jongen in zijn eentje achter ons plaats nam, een biertje bestelde, deze niet op dronk, ons boos aankeek en vervolgens zonder zijn biertje op te drinken buiten ging staan bellen. Mijn gedachten waren meteen; deze jongen belt zijn maten en zodra we buiten komen worden we gepakt. Na het eten stopte zowel Wouter als ik ons bankpasje en geld onderin de boxershort. Op tel drie renden we vervolgens op onze fantastisch mooie tevaslippers door de regen als een malle naar ons hotel. Een combinatie van pizza en hard rennen beveel ik niemand aan! Achteraf was het loos alarm, maar het zal je toch maar gebeuren: overvallen worden op je eerste avond in Sao Paulo. Na aankomst in het hotel ging ik op bed liggen en ben met kleren en al gelijk in slaap gevallen. Na een lekker ontbijt vanochtend en het typen van dit verslag reizen we zo met de metro door naar het centrale busstation. Daar wacht ons een bus die ons in zes uur naar Curitiba brengt; een mooie plaats aan de kust. Daar zullen we naar verwachting ongeveer drie dagen genieten van zon en strand. Hopelijk is dan mijn Portugees wat beter, want Engels kunnen ze hier nauwelijks. Mede namens Wouter: Hasta luego!

Joost

p.s. voor de mensen die mij kennen mogen nu hard lachen, want ja Joost is dingen vergeten te weten de pincode van mijn creditcard en een zwembroek! Hoe typisch ;)

  • 06 Januari 2010 - 14:09

    Wout:

    He Breur!

    Goed om te lezen dat je in ieder geval goed bent aangekomen! Ik begon me al zorgen te maken..;)

    Dat van die vergeten items is niet zo erg: Een zwembroek is zo gekocht en een vergeten pincode is goed voor de portemonnee :)

    Ik wens je veel plezier op het strand en in de zon!

  • 06 Januari 2010 - 14:45

    Francien:

    Leuk om je eerste reisverslag te lezen. Gister en vandaag is je naam meerdere malen gevallen. Je ziet, we missen je. Zitten nu in een saai programmeringsoverleg. Dat mis je maar mooi.
    Reageer later nog een keer
    hartelijke groet, VUc

  • 06 Januari 2010 - 15:10

    Olga:

    Hey Joost,

    Super leuk om je verhalen te lezen.
    Mike en ik zijn in de zomer ook in Brazilië wezen rondreizen. Van Rio naar Sao Paolo, Foz d'iguazu, Manaus, Salvador en weer terug naar Rio. Super vakantie!

    Als je nog tips nodig hebt waar heen te gaan of te overnachten dan hoor ik wel wel.

    Voor nu wens ik jullie heel veel plezier en kijk inderdaad maar goed uit voor die maffe Brazilianen!

    Groetjes Olga

  • 06 Januari 2010 - 16:08

    Arend:

    Alles wat je in Nederland hebt laten liggen kun je niet vergeten mee terug te nemen!
    Groeten!

  • 06 Januari 2010 - 17:09

    Henk:

    Ha die Joost (en Wouter).

    Fijn om wat te horen en dat jullie al helemaal in de mood zijn.
    Ben benieuwd naar foto's.
    Een goede reis verder.

    Hug

  • 06 Januari 2010 - 17:33

    Alex Drost:

    Joost,
    Mooi dat de reis goed en zonder al teveel problemen is verlopen. Maak er een mooie trip van!!

    Alex

  • 06 Januari 2010 - 19:14

    Kim:

    hé, ome Joost

    Is het mooi daar in z-Amerika? Nog geen overvallen gehad?! Maar een zwembroek maakt toch niet uit, dat kan ook wel in de blote billen.:)

    dikke kus-x- Kim

  • 06 Januari 2010 - 19:48

    Elsa:

    Mijn droom is om altijd nog een keer naar Brazilie toe te gaan.. Misschien zelfs voor langere tijd, als het Zijn plan is.. Dus zal je verhalen met interesse volgen.

    Zelf ben ik al eens 3 maanden in Zuid Amerika geweest.. Eventueel adresjes op te vragen tegen bijbetaling :P

  • 06 Januari 2010 - 20:00

    Hanneke & Lotte:

    He Joost,

    ja, inderdaad.. zo kennen we je weer :D

    En volgens je verhaal ben je dus toch nog overvallen.. dit keer alleen door een onweersbui.. ach ja, altijd beter dan zo'n Braziliaan ;)

    Ik heb je pincode hier gevonden: 7294
    (haha, grapje, nee hij is niet geweest met de post..)

    Geniet daar!

  • 06 Januari 2010 - 20:01

    Hanneke & Lotte:

    we zijn je nog wat vergeten te vragen; is je haar er al af?
    (ja, wij vergeten ook wel eens wat..)
    Wij willen foto's zien!

  • 07 Januari 2010 - 10:27

    Lotte:

    Breur!

    Eindelijk een bericht dat je aangekomen bent! Mooi dat het goed gaat! Had je natuurlijk al even op msn gesproken. Geniet ervan!

    Toedels!

  • 07 Januari 2010 - 18:47

    Gert En Ellen:

    He, lekker ding,
    Goed om te lezen dat je weer droge ogen hebt. Nu je moeder nog!! HaHa.
    Ik mis alleen nog de mooie foto's, vooral van die mooie nieuwe zwembroek. Of is die gejat? Of heb je je fototoestel ook vergeten?? :)

    Groeten uut Zwolle (-5 gr

  • 07 Januari 2010 - 18:53

    Gert En Ellen:

    Mis ook nog de video's (hard lopend op tevaslippers met duister persoon op de achtergrond)

  • 08 Januari 2010 - 11:03

    Marleen Pathuis:

    Hey Joost,

    goed om te lezen dat jullie veilig aangekomen zijn!

    Geniet van jullie tijd daar!

    Gr. Marleen

  • 08 Januari 2010 - 14:23

    Albert :

    Hey Joost,

    wat lekker klinkt dat, zon en avontuur. goed man. als je nog een kleine Romario`tje vind geef heb gelijk een contract voor de VEZwolscheboys.

    mocht je nog richting Curituba gaan. dan heb ik nog eventueel een slaap adresje voor jullie. geniet van de tijd.

  • 12 Januari 2010 - 14:18

    Anita Ten Broeke:

    Heey Joost,

    Ik hoorde afgelopen zaterdag van je ouders dat je met een groot reisavontuur bezig bent.

    Een geweldige ervaring, zo te lezen. Leuk al die verhalen, ook al zijn ze niet alleen maar positief.

    Ik hoop dat je blijft genieten en een fantastische tijd tegemoet gaat. Ik blijf je 'volgen'.

    Groet, je buurvrouw

  • 12 Maart 2010 - 14:18

    Marisa:

    He Joost, heb nu ook je je blog ontdekt! Ben net door de eerste heen dus dat belooft nog wat! Geniet maar super van alles daar en gewoon alles in je boxer stoppen!

    Als je terug bent moet je maar s een pizza komen eten:)

    X

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, São Paulo

Joost

Buenos dias! Nog een kleine 8 uur en het grote Zuid-Amerika avontuur gaat eindelijk beginnen! Een avontuur waar ik sinds mijn afstuderen, een half jaarwerken en sparen al een tijd naar uit zie. Nu het zo dichtbij komt bemerk ik een mix aan gevoelens. Aan de ene kant zie ik uit naar de mooie reis die ik mag gaan maken. Wat een ontzettend mooie kans. Aan de andere kant betekent dit ook het loslaten van vrienden, familie en een tal van activiteiten. Kortom: het loslaten van mijn beschermde leventje in Nederland. De eerste zes weken van de tour door Zuid-Amerika breng ik samen door met Wouter van der Wal, mijn huisgenoot in Zwolle en tevens goede vriend. Na die weken vliegt hij terug naar Nederland en ben ik drie maand op mezelf aangewezen. Hoe dit zal gaan breng ik op deze site allemaal in verslag. Nu eerst de eerste stappen van de reis. Via Amsterdam vliegen we vanavond om 19.45 uur via Zurich naar Sao Paulo. Daar komen wij om 07.45 uur lokale tijd aan. Het hotel is geboekt dus de eerste dag verblijven we nog in luxe zoals we die in Nederland gewent zijn. Wat we daarna doen zien we in Sao Paulo wel. Dat is het mooie van 4,5 maand ultieme vrijheid! Rest mij nu om een laatste groet uit te brengen voordat de reis begint. Het ga jullie goed en tot ziens op 11 mei! Ik spreek jullie dan om jullie te laten delen in mooie anekdotes en de ervaringen die ik de komende tijd ga opdoen. Adios! Joost

Actief sinds 13 Dec. 2009
Verslag gelezen: 214
Totaal aantal bezoekers 32990

Voorgaande reizen:

04 Januari 2010 - 11 Augustus 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: