Op stap met Marc Jean... - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van Joost Dieren - WaarBenJij.nu Op stap met Marc Jean... - Reisverslag uit Curitiba, Brazilië van Joost Dieren - WaarBenJij.nu

Op stap met Marc Jean...

Door: Joost van Dieren

Blijf op de hoogte en volg Joost

08 Januari 2010 | Brazilië, Curitiba

Buenos noches vanuit een bewolkt Curitiba met hier en daar een bui. Na anderhalve dag kennis maken met de Braziliaanse bevolling in Sao Paulo hebben we de immens drukke, hippe en snelle stad achter ons gelaten. Via een comfortabele busreis van zes uurtjes zijn we nu in Curitiba, een stad die aanvoelt als Zwolle: vriendelijk en gemoedelijk. De eerste dagen zijn wat duurder uitgevallen dan we aanvankelijk dachten. We moeten duidelijk nog wennen aan de manier van overnachten en reise. Zo brachten we de eerste nacht in Curitiba nog door in een hotel van 110 real, wat neer komt op 25 euro de man. Na veel gedoe konden we hier terecht. De taalbariere maakt het lastig om iets duidelijk te maken. Het is erg lastig communiceren aangezien hier al helemaal niemand Engels spreekt. Wat moet ervan komen als in 2014 duizende Europeanen naar Brazilie trekken voor het WK voetbal? Na inchecken besloten we voor de gein andere hotels binnen te lopen. Het eerste hotel kwam al neer op 30 real per persoon! Gelukkig hebben we nu een van de twee hostels gevonden en ze spreken hier Engels. In hostel Roma zitten meerdere backpackers. Het is inspirerend om mooie gesprekken te hebben met mensen uit Uruguay, Oostenrijk en zelfs twee Nederlandse dames! Een leuk moment gisteren vond plaats na het inchecken. We besloten rond 12.30 uur gewoon maar eens het centrum door te wandelen. In tegenstelling tot Sao Paulo hadden we het idee totaal niet op te hoeven letten. Totaal geen dreiging van een overval en geen mensen die ons bleven aan staren. Om de proef op de som te nemen besloten we om in de druktste winkelstraat een foto van onszelf te maken. Op het moment dat Wouter wilde klikken was daar opeens Marc Jean! Uit het niets vloog hij ons aan om een foto van ons te maken. Na een eerste wantrouwende blik was het ijs al snel gebroken toen bleek dat de 55 jarige oorspronkelijk uit Frankrijk kwam en nu als vertaler werkt en woont in Curitiba tesamen met zijn vrouw en twee dochters. Marc bleek ontzettend blij eindelijk weer eens Engels te kunnen spreken. Na drie pogingen tot afscheid nemen besloot Marc Jean ons mee te nemen door de stad. In drie uur tijd wandelen, sight seeing en praten wisselden we contactgegevens uit en ik was zo gek hem te beloven hem een single van de Beatles op te sturen zodra ik weer in Nederland ben. Eind van het verhaal is dat we vanavond bij Marc Jean thuis uitgenodigd zijn om kennis te maken met zijn familie. Spannend: het eerste thuiscontact met Braziliaanse locals! Vandaag is de laatste dag in Curitiba en morgen vertrekken we naar de badplaats: Florianpiolis, bekend om haar stranden!

Ook nog wat over de cultuur hier. We merken dat Brazilianen trotse, openhartige mensen zijn en dat de cultuur getypeerd kan worden als open. Ook nemen Brazilianen overal de tijd voor. Of het nou het afrekenen aan de kassa in de supermarkt betreft of het drie uur mee nemen van wildvreemden op een stadstour terwijl je eigenlijk op weg was naar huis. Er lopen hier ontzettend veel mooie vrouwen die duidelijk trots zijn op hun lichaam door sensueel gekleed op straat te lopen en het onderdeel van het lichaam dat ze onderscheid van de man pontifikaal vooruit te steken. Ik merk dat ik daardoor enigzins geprikkeld wordt, om het even zo uit te drukken. Wat ook bizar is dat Brazilianen het niet erg vinden om te laten zien dat ze van iemand houden of leuk vinden. Tenminste als het liefde is dan. Op bijna iedere straat is er wel een stelletje dat openlijk met elkaar staat te zoenen. Niemand schijnt daar hier aanstoot aan te nemen. In Nederland houden we dat vooral binnenskamers. Ach ik neem het allemaal ter kennisgeving aan en het zal allemaal vanzelf wel wennen.

Tot slot nog even het nieuwtje dat we gisteravond voor het eerst gekookt hebben! Het hostel is voorzien van een prima keuken en de supermarkt heeft genoeg producten. Het was een goede ervaring en ik denk dat we dit vaker gaan herhalen. Niet dat we veel eten, want het klimaat nodigt meer uit tot drinken van water dan tot veel eten. De lunch schiet er tot nog toe bijna altijd bijin.

Nou dat was het wel weer even. Ik denk dat we maar weer eens op ons dooie gemakje de stad doorlopen op zoek naar een nieuwe Marc Jean. En oh ja... ik ga mij onderwerpen aan de plaatselijke kapper. Ik denk dat ik kaal ga... foto´s van de reis en de kapperssessie volgen zo spoedig mogelijk!

Adios vanuit Curitiba!

Joost

  • 08 Januari 2010 - 14:49

    Jesse:

    Jow Joost,

    fantastisch om je verhalen te lezen. Leuk dat je steeds nieuwe updates geeft. Heel veel plezier in het mooie Latijns Amerika.

    Een groet uit het ijskoude NL

  • 08 Januari 2010 - 17:19

    Lisette:

    Kaal...je had ook nog thuis even je haren kunnen knippen...is dat de newe interessante backpack look! Hier in het winterse Zwolle heb ik vandaag de styling gedaan voor jouw 10ers en daarbij ook interessante mensen ontmoet, t was nl. vanmorgu koffiedrinken in de fuik voor een ieder die per ongeluk het bord buiten ziet staan aan het a plein.

    Jij plezier! Ik lees je belevenissen wel weer.

    Grtz Lisette

  • 08 Januari 2010 - 19:31

    Bruintjes:

    Wauw Joost, weer een mooie belevenis man! Lache dat die locals jullie zo opvangen en vanavond lekker eten daar! Goeie reis verder richting het strand, en ik lees het wel weer verder!

  • 08 Januari 2010 - 23:53

    Jalmar:

    Jopie,

    En ik bij de start van je stuk maar denken: 'welke bn'r genaamd Marc Jean ken ik in al mijn onwetendheid niet?' Super dat je nu al zo'n gaaf contact met een local hebt gehad. Geeft toch weer een heel andere ervaring dan die van normale toeristen.
    En pas je op met al die verleidelijke prikkels? :D

    Goed weekend alvast! Kun je het Braziliaanse uitgaansleven ontdekken!

  • 10 Januari 2010 - 13:49

    Lotte&Elwin:

    Breur!
    Waar blijven die foto's van Marc Jean, Curitia, je nieuwe kapsel en het strand van Florianopolos?
    We wachten in spanning af!

  • 10 Januari 2010 - 17:07

    Wim (skeits):

    Hey Joost, Super ervaringen allemaal. Als je zulke leuke "dingen" ziet willen we natuurlijk wel wat foto's zien ;-)
    Genieten! en wel skerp blijven!

  • 10 Januari 2010 - 20:18

    Thijs:

    kerel, jij wordt overvallen door onweer en geprikkeld door mooie vrouwen. What's happening??! Je hebt het duidelijk naar je zin daar en let (iets te) goed op. Houden zo! Groetjes uit een wit Arnhem!

  • 11 Januari 2010 - 11:14

    Francien:

    hoi,
    volgens mij heb jij best van je moeder geleerd dat je niet zomaar met vreemde mensen mee mag gaan.....

  • 11 Januari 2010 - 20:29

    Manon:

    Lief broertje.
    Hoe is het nu?? Kijk elke dag even op je site of je alweer iets leuks, geks of spannends te melden hebt, maar helaas...Wacht geduldig af. Hoop dat je veel plezier hebt en dat we ook eindelijk je foto's mogen bewonderen.
    Doe je voorzichtig?? Dikke kus Manon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Curitiba

Joost

Buenos dias! Nog een kleine 8 uur en het grote Zuid-Amerika avontuur gaat eindelijk beginnen! Een avontuur waar ik sinds mijn afstuderen, een half jaarwerken en sparen al een tijd naar uit zie. Nu het zo dichtbij komt bemerk ik een mix aan gevoelens. Aan de ene kant zie ik uit naar de mooie reis die ik mag gaan maken. Wat een ontzettend mooie kans. Aan de andere kant betekent dit ook het loslaten van vrienden, familie en een tal van activiteiten. Kortom: het loslaten van mijn beschermde leventje in Nederland. De eerste zes weken van de tour door Zuid-Amerika breng ik samen door met Wouter van der Wal, mijn huisgenoot in Zwolle en tevens goede vriend. Na die weken vliegt hij terug naar Nederland en ben ik drie maand op mezelf aangewezen. Hoe dit zal gaan breng ik op deze site allemaal in verslag. Nu eerst de eerste stappen van de reis. Via Amsterdam vliegen we vanavond om 19.45 uur via Zurich naar Sao Paulo. Daar komen wij om 07.45 uur lokale tijd aan. Het hotel is geboekt dus de eerste dag verblijven we nog in luxe zoals we die in Nederland gewent zijn. Wat we daarna doen zien we in Sao Paulo wel. Dat is het mooie van 4,5 maand ultieme vrijheid! Rest mij nu om een laatste groet uit te brengen voordat de reis begint. Het ga jullie goed en tot ziens op 11 mei! Ik spreek jullie dan om jullie te laten delen in mooie anekdotes en de ervaringen die ik de komende tijd ga opdoen. Adios! Joost

Actief sinds 13 Dec. 2009
Verslag gelezen: 164
Totaal aantal bezoekers 32986

Voorgaande reizen:

04 Januari 2010 - 11 Augustus 2010

Mijn eerste reis

Landen bezocht: